ГласовеМнения

Асен Асенов с отворено писмо до пловдивчани

Шефът на Едно: Нямам претенции за нищо, имам единствено желанието да работя, защото работа за свършване има много

Директорът на платформата Едно Асен Асенов излезе с отворено писмо до пловдивчани, след като бе остро критикуван заради авторска публикация на страниците на вестник Капитал, излязла в последния брой. Текстът "Пловдив между нафталина и вдъхновението от промяната" разгневи група от интелектуалци, които вече събират подписка срещу общинското финансиране на проектите на Едно. Ето и позицията на Асенов без редакторски намеси:

    Публикуваният от мен текст в бр. 35 на в. "Капитал" – "Пловдив между нафталина и вдъхновението от промяната" предизвика реакции, по повод на които се чувствам ангажиран да отговоря на авторите им.
    Текстът във в. "Капитал" е реакция на кандидатурата на олигарха Георги Гергов за кмет на Пловдив, която се подкрепя от медиите на олигарха Делян Пеевски.
    В него се прави паралел между близкото минало, в което "града подари на "бизнесмена" и лидер на БСП – Пловдив, Георги Гергов голяма част от къщите си в Стария град, а Панаирът беше придобит без нито лев за държавата и разсипан през "иновативните" схеми на прехода." и настоящето на града. Очевидно за всички в момента Пловдив се развива с доста бързи темпове, а данните които цитирам в материала са от изследване на Индъстри Уоч, което е публично достъпно.
    Ако прочете внимателно "Пловдив между нафталина и вдъхновението от промяната" сами ще се убедите, че текста не е посветен нито на културната сцена в Пловдив, нито на пловдивските интелектуалци.
Да се тълкува като обща оценка за творците в Пловдив написаното в "Капитал" е спекулация и интрига. Нищо подобно не е казано в моя текст.
    Винаги съм се гордял с това, че Пловдив е най-големият възрожденски културен център – първият театър, първото оперно представление, първата печатница, първият вестник са се случили тук. Големи пловдивски артисти е имало и има в момента. Таланти не липсват – само музикалното училище в Пловдив не спира да "произвежда" световни музиканти, но за съжаление много от тях са пръснати из цял свят и нашата обща мисия трябва да бъде да създадем условия за всички тези хора да работят и тук.
    Мисията на ЕДНО винаги е била да подкрепя младите български артисти в областите в които действа – архитектура, съвременен танц и дизайн и го прави успешно от много години. Да, ние подкрепяме новото поколение, защото вярваме, че в тях е бъдещето. Бъдеще, в което взимодействието с външния свят ще е ежедневие, а качеството на културният продукт made in bg – познато на много повече места по света.
Не воюваме с артистите от по-възрастното поколение, и се отнасяме с респект и уважение към всички, които са надскочили локалността. Примери – много и респект! Аз лично не вярвам, че възрастта определя младостта на ума.
    Що се отнася до обидните квалификации по адрес на фестивалите, които ЕДНО прави, публикувани в една пловдивска медиа искам да кажа, че оценката се дава от публиката. ONE DANCE WEEK има сериозна заслуга за привличането на нови публики за съвременен танц в България. Преди фестивалът да стартира в София, публиката за танц беше около 100 души, и за 6 години постигнахме 10 000 човека аудитория. Тук, под тепетата започва същия процес, но имаме привилегията да сме вече на 8 години и в добрата компания на традиционните пловдивски фестивали Черната кутия и Куклено-театралния фестивал, които много харесваме и се надявам, че с общи усилия можем да развием сцената за съвременни пърформативни изкуства в града. ONE DESIGN WEEK е носител на наградата "Фестивал на годината", а тази година имаше около 30 000 посетители в Пловдив и много силно международно съдържание. ONE ARCHITECTURE WEEK е безспорно най-голямото и важно архитектурно събитие в страната.
През 2015 г. фестивалите на ЕДНО бяха удостоени с титлата "Европейски фестивал", която се дава от Европейската фестивална асоциация и е знак за качество. Освен това те се радват на подкрепата на много партньори от цял свят, сред които десетки чуждестранни правителства, международни културни фондации и фондове, чиито експерти са оценили високо нашата работа.
    Що се отнася до намеците за Капана и Европейска столица на културата ще кажа само, че моята заслуга е съвсем скромна и има хора, които са запознати с нея. Нямам претенции за нищо, имам единствено желанието да работя, защото работа за свършване има много.
    Предизвикателството пред Пловдив е, че за първи път български град ще бъде Европейска столица на културата, а това означава много работа и общо национално усилие.
    Затова казвам, че трябва да изберем между нафталина и промяната. Защото ако можеш да погубиш най-голямата емблема на един град – Панаира, то с лекота можеш ще погубиш и целия град. Пловдив няма време да се връща назад, защото пред себе си има едно голямо вдъхновение – промяната започна!

Асен Асенов,
директор на платформа за култура и изкуство „Едно"

Под Тепето

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

17 коментари

  1. Анелия пита: „Тоя защо го изгониха от софия???“ – е па, оти на запад от Враня имаме (у блатото) даже ПРОФЕСОРИ (нафталинени) кои май поразбират донЕкаде от ИЗКУСТВО. ИЗКУСТВЕНОСТ менте тям не мож’ им пробута. Те затова он се вкопчи в Изтояна Румелия, дека АКУЛИ НЕМА, а Чичовото Стояново е „наивно“ (ако снесеш) и добре покровителствано от Маминото Идеалистче ИМПЕРИАЛист индж. Иб. Тотев, кмет до изборите. Те така, какиното.

  2. Обикновено НАХАЛНО парвеню с „мисия“ да подкрепя хашлаци – ами ИСТИНСКИТЕ ТВОРЦИ, БЕ КОПаЛа? И всъщност КОЙ СИ ТИ, че да „подкрепяш“ или пренебрегваш, кой те назначи за ДИРЕКТОР, #КОЙ?

  3. Виждайки как господинът геройски се взема за променящ арт фактор,угодно облъчвайки ни с политическа си пропаганда ,му предлагам да направи скулптура на голото си мусколесто тяло, с ръка държаща сърп, чук, факел или копие. Може и един урбанистичен проект за нова столица на мутро империята,в която всичко ще бъде голямо, бляскаво, с референции за „правилните “ архитектури, а централно място ще заема палатът на „демократичните“ му мръвко хвърлячи

  4. Официалните „творци“, „мислители“, „носитители на промяна“,охранени от „режима“ и с редовни трибуни по „независими“ медии, ми напомнят на Русия днес и на Германия на австрийския идол на мутресата. При братушките, повечето медии са на държавни субсидии и защитатават „правилната“ позиция.Има само 3 независими, оставени да фалират. За Германия пък „героическият реализъм“ е с явно „предимство“ пред „изроденото“ изкуство.

  5. Гергов-олигарх, ОК…Пеевски-олигарх, ОК. Нямам проблеми с тези фундаментални „разкрития“. А,мамин, проки,прези и тикви какво са? Да живееш на субсидийка и грантове, бидейки арт пуделът на когото трябва, вероятно доста улеснява „политическите“ анализи, пък сигурно и ежеднeвната „работа“ и лични харчове

  6. защо плюете асанчо, не ви ли харесва гумения басейн от метрото и гуменото пате, което ни „върна към бреговете на марица“ да плажуваме. цяло лято стоях там и не ходих на море.

Вашият коментар

Прочети също
Close
Back to top button
Изпрати новина