ГласовеМнения

Жана Джугаланова за Небет тепе: Типова архитектура имаше в панелното строителство

Там категорично трябва да има намеса, но не и такава, смята експертката от НИНКН

Най-големият проблем е липсата на естетика, подчертава архитектката

Под тепето се срещна с Жана Джугаланова, старши експерт в Националния институт за недвижимото културно наследство, заради казуса Небет тепе. Тя потвърди, че първият внесен в Паметниците на културата проект е получил твърдо Не от специалистите в столицата, веднага след което се е появил преправен проект. Който обаче не е бил входиран в деловодството на НИНКНК, а директно е кацнал на нечие бюро. Това е умишлено прескачане на важна процедура, което е в разрез с разпоредбите на Закона за културното наследство.

Колко притеснена сте по повод случващото се с Небет тепе?

В интерес на истината това не ми е непрекъснато в главата, тъй като съм твърде натоварена с лавините от преписки. Не е единственият проблем на института. Но е от най-сериозните проблеми, тъй като говорим за обект от национално значение с изключителна важност, особено за Пловдив. Това е проблем, който неизбежно ме занимава и ще занимава всички, които са ангажирани с отношение към културното наследство. За съжаление, в случая имаме средноаритметичното явление за всички процеси, които се случват в България- донякъде легално, донякъде нелегално провеждане на процедурите по съгласуване, по одобряване,  по възлагане на нещо важно и значимо. Никога нищо не е достатъчно прозрачно, не е достатъчно обосновано, ние свикнахме с това, приемаме го едва ли не като наше ежедневие. Претръпнали сме към нещата, които би трябвало страшно много да ни възмущават. В този смисъл, свежестта, която виждам в по-младите колеги е много обещаваща, защото се сещахме как ние се вълнувахме за нещата, когато бяхме на техните години и колко много енергия влагахме във всичко, в което видим несправедливост. Включително когато линейка кара финансови плочки. А камо ли подобен случай- опит да бъде подменена историята с нови зидарии.

Какво може да се построи на Небет тепе срещу 4 милиона, при положение, че правиш обикновено колело край Водната палата за почти милион? Как мислите вие- сигурно с най-качествени материали…

Колкото и да съм навътре в строителството все пак аз не съм строител, който да е наясно със стойностите до такава степен. В тази линия не мога да бъда компетентна. Обаче да смениш истинското въздействие на запазената история, макар и трохите от запазена история, с нещо, което можеш да видиш във вилния парцел на всеки новобогаташ, е просто абсурдно. Колегата Фърков, който е едно голямо име в бранша, изключително ерудиран и начетен специалист, поради което ние дори не вярвахме, че може да се свърже с подобно нещо, вероятно ще се разсърди като прочете изказването ми. Но проектът, който аз видях и не мога да приема е клишето- две кули, полуруинирани стени около тях, наклонени зъбчатки и музейче в една или в двете кули. Това го видях и на Цари Мали Град, и на Перистера, и го виждам и на Небет тепе. Е, това вече не мога да приема. Категорично. Това е клише. Абсурдно е. Типова архитектура имаше в панелното строителство. Потресена съм. Скоро ми казаха, че и на четвърто място се вижда същият проект.

Виждали ли сте преработения проект?

Не, нямам представа какво има в него. Тъй като при първото разглеждане на идейния проект аз чисто процедурно се отказах да се занимавам с този казус поради конфликт на интереси- защото бях в някаква степен ангажирана като сътрудник на арх. Пройкова в нейния проект, с който трябваше да се кандидатства пред Норвежката програма преди няколко години.

В този ред на мисли всички сме на мнение, че горе би следвало да се случи нещо, нали?

Също толкова категорично трябва да кажем, че Небет тепе не изглежда добре. Там има изоставени изкопи от проведените археологически разкопки, които търпят случайни натрупвания, непрекъснато обрастват и прочие. Говорим за едно изключително привлекателно място като топография, но освен да се почиства зеленината там почти нищо не се прави. То не се и предполага да се прави, защото всяко пипане на находките става по съответния ред. Там категорично трябва да има намеса. Трябва да бъдат подчертани по някакъв начин всичките тези контури, линии на градежите от различните периоди. Включително и повдигане на кулата, но мащабът, с който се работи в проекта, който чака да бъде реализиран, е една лупа, абсурден е. Иначе никой не възразява против намеса, но нормална. Лично аз мисля, че дори в проекта на арх. Пройкова би могло с една идея намесата да бъде в повече. Но и аз, която смятам, че би могло още малко по-смело да се действа, не мога да приема това, което видях в предпоследния вид на проекта на арх. Фърков с кули и стени до зъбер, с едно претоварване с много елементи. Доколко уместно е например стенобитната техника да бъде експонирана вътре в крепостта… Но това да е…

Липсата на информация в този така важен проект май е най-притеснителният момент?

Всъщност законът казва стъпките- деловодството на НИНКН, предложение за становище, документацията в комплект с това предложение в министерството, и от там при колеги или зам.-министър и т.н. Те не са длъжни да се съобразят със становището на НИНКН, но пътят трябва да бъде такъв по закон. Прескочена е една задължителна процедура в един важен процес. А това води до едни и същи резултати като цяло в страната- и с КТБ, и с наводнения бедствия, с детските храни… С всичко. Това е, което трябва да спрем да приемаме. Да се събудим. Съжалявам, че използвам това клише, но трябва да си го повтаряме.

Вярвате ли, че можем да се събудим?

В института сме забелязали, че когато младите колеги пишат становища дори за по-безболезнени теми, са много по-чувствителни и по-трудно приемат неблагоприятни проектни предложения. В този смисъл много трябва да се разчита на младите хора, абсолютно съм убедена в това. Те не приемат реклама тук, маса там. Докато ние с печата на времето и опита често правим отстъпки. А това е нещото, което малко по малко ни сваля критериите за естетика, към изискванията за самите нас. Липсва тази цяла възпитателна линия да има нетърпимост към нещо, което е недобро, некрасиво, неестетично.

Всъщност май най-големият проблем е липсата на естетика?

Абсолютно, абсолютно…

 

 

Под Тепето

Екип на Под Тепето - Наистина Пловдив

3 коментари

  1. До architect: Преди да коментирате на редакторите косурите, вземете да се научите да използвате кирилица… Пък и „zaPchatki“ май за редактиране плаче.
    Колкото до бутафорията, прегазила историческите, археологически и прочее забележителности в България – няма нормален, умен човек, който да я хареса.

  2. Цялата инициатива продължава една отчайваща тенденция – да се създава фалшива история, с подбудата на някакъв полуосъзнат комплекс за малоценност. Фалшиви руини, осъвременени манастири и църкви, вторачване във величественото минало и в същото време автентичната история изчезва малко по малко, пригаждана за една единствена цел – печелене на пари.
    Архитект Джугаланова е абсолютно права.

Вашият коментар

Back to top button
Изпрати новина